رگبرگ های سیاه

برگ های سبز با رگبرگ های سفید، باعث میوه دادن درختان می شوند ؛ و برگ های سفید با رگبرگ های سیاه ، باعث ثمر دادن مغزها

رگبرگ های سیاه

برگ های سبز با رگبرگ های سفید، باعث میوه دادن درختان می شوند ؛ و برگ های سفید با رگبرگ های سیاه ، باعث ثمر دادن مغزها

رگبرگ های سیاه

هدف از ساختن این وبلاگ، ایجاد مکانی برای اشتراک خوانده ها و آموخته هاست.

بایگانی

یک مرد - اوریانا فالاچی

سه شنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۱۳ ب.ظ

یک مرد

عنوان: یک مرد
نویسنده: اوریانا فالاچی
مترجم: یغما گلرویی
نشر: دارینوش
تعداد صفحات: 632
سال نشر: 1384

 مرگ آلکوس (آلساندرو پالاگونیس)، شاعر و مبارز یونانی نقطه ی آغاز داستان است و سپس به سال های قبل و زمان شروع مبارزات سیاسی آلکوس و شرح جزئیات پرداخته می شود. یک مرد داستان مبارزات، سوءقصد به دیکتاتور یونان، فعالیت های ضد فاشیستی، سال های سپری شده در زندان، شکنجه ها و تمام تلاش های مردی است که تا آخرین لحظه امیدوارانه با تمام ایسم ها و حزب ها می ستیزد و برای رسیدن به آزادی تلاش می کند. داستان از زبان همسرش به صورت نامه ای به آلکوس روایت می شود. در حقیقت اوریانا فالاچی از تجربه حقیقی اش با آلکوس و تمام احساس ها و لحظه هایشان در کنار تمام مشقات مبارز بودن، سخن می گوید. آلکوس بارها در روند داستان از فالاچی می خواهد که پس از مرگش داستان زندگی اش را بنویسد و یک مرد پاسخی به این پیمان بین فالاچی و پالاگونیس است.

 

- اگه تو زندگی آدم جنبه ی انسانی وجود نداشته باشه، فردا یه روز دیگه نیست.

 

* - یغما گلرویی این کتاب را به شیوه ای متفاوت و کاملا محاوره ای ترجمه کرده است تا برای تمام افراد، ساده و قابل فهم باشد. اما خو گرفتن با این نثر محاوره ای و  صفحات پر از اعراب، در ابتدا کار سختی بود. کل محتوای داستان را دوست داشتم. بعضی بخش ها، مخصوصا بخش های مربوط به سال های زندانی بودن آلکوس و شکنجه هایش به قدری قشنگ توصیف شده بود که علاوه بر تصور کردن مکان، درد هر شکنجه را هم می شد حس کرد.

- همیشه هر وقت به جنگ فکر می کردم سوالی که ناخودآگاه در ادامه در ذهنم ظاهر می شد این بود که چگونه افرادی که در دل جنگ و مبارزات زندگی می کنند می توانند به ازدواج و عشق فکر کنند؟ و این کتاب پاسخ های جالبی به این سوال داد.

- تنها باری که از کشته شدن یک سوسک ناراحت شدم به حدی که اشک در چشمانم حلقه زد در طی روند این کتاب بود.

- خواندن این کتاب خیلی طول کشید که نمیدانم به خاطر طولانی بودن و جزئیات بیش از حد و گه گاه کسل کننده ی وصف شده بود یا انتخاب نادرست آن برای مطالعه در روزهای به شدت شلوغ.

 - چهره ی مردی که پس از اتمام کتاب در ذهن من نقش بست کاملا با "یک مرد" روی جلد متفاوت بود.

 

۹۴/۰۳/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">