رگبرگ های سیاه

برگ های سبز با رگبرگ های سفید، باعث میوه دادن درختان می شوند ؛ و برگ های سفید با رگبرگ های سیاه ، باعث ثمر دادن مغزها

رگبرگ های سیاه

برگ های سبز با رگبرگ های سفید، باعث میوه دادن درختان می شوند ؛ و برگ های سفید با رگبرگ های سیاه ، باعث ثمر دادن مغزها

رگبرگ های سیاه

هدف از ساختن این وبلاگ، ایجاد مکانی برای اشتراک خوانده ها و آموخته هاست.

بایگانی

کاکا کرمکی پسری که پدرش درآمد - سلمان امین

يكشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۹، ۰۷:۰۶ ب.ظ

عنوان: کاکا کرمکی پسری که پدرش درآمد
نویسنده: سلمان امین
نشر:  چشمه
تعداد صفحات: 301
سال نشر: چاپ اول 1397

مدت‌هاست که داستان نخوانده‌ام. داستان از فردی جدید. از نشر چشمه. تعریف‌هایی که از این کتاب در مورد نوع نگارش و داستان‌نویسی ویژه آن می‌شنوم باعث می‌شود با هیجان سراغ‌اش بروم و در کمتر از یک روز تمام‌اش را بخوانم و عجیب لذت ببرم...

کاکا قهرمان داستان است. داستان از زبان او روایت می‌شود. او که آخرین فرزند یک خانواده پر جمعیت است، با لحنی طنز از روزهای جنگ و زندگی‌اش می گوید. طنزی گاه تلخ و گاه شیرین و گاه سیاه.

 

- من درست با شروع جنگ به دنیا آمده بودم. همه منتظر بودند جنگ تمام شود جز من. نه این که از جنگ خوشم می‌آمد یا چی. منظورم این است که تمام شدن چیزی برای کسی که شروعش را به یاد ندارد کلا بی‌معناست.

- میترا بدون آنکه بفهمد برای چی به این دنیا آمده، زیر آجرهای جنگ از این دنیا رفت. میترا خواهر چهارمم بود. کاش چند خط بالاتر اسمی چیزی ازش برده بودم. من چرا دارم این‌طوری داستان تعریف می کنم!

- مهاجرت دوستان برادر مرگ است، مرگ کوچک‌تر. نه آن‌قدر نیستند که بشود با نبودن‌شان کنار آمد، نه آن‌قدر هستند که بتوان بغلش‌شان زندگی کرد.

- با پیشرفت‌هایی که در پزشکی به دست آمده جدیدا این دکترها مریض‌هایشان را بیش از حد مجاز در این دنیا نگه می‌دارند. برای همین مجبوریم آدم‌ها را در وضعیت‌های بدتری تحمل کنیم. کش دادن بیماری خودش یک نوع بیماری است که علم پزشکی هنوز راه‌حل شناخته شده‌ای برایش ابداع نکرده است. با این حساب چرا به این آدم‌کشی تدریجی می‌گوییم پیشرفت پزشکی! از نگاه من این یک عقب‌ماندگی ویرانگر است که با بلاهت‌های قرون وسطا هم قابل مقایسه نیست.

- کار بدی بود و من خودم این را بهتر از او می‌دانستم، اما در دنیایی که خوبی «باید» نیست، دیگر بدی هم «نباید» نیست.

- چیزی که بلای جان جماعت شده این است که فکر می‌کنند می‌دانند. در صورتی که بیشتری نه فکر می‌کنند، نه می‌دانند.

- اگه بخوای خیلی بد باشی اشتباهه. ولی اگه زیادی خوب باشی خیلی خیلی اشتباهه. چون حقت رو می خورن یه آب هم روش. بد بودنِ من بقیه رو می‌کشه، خوب بودنم خودم رو.

- بالاتر از سیاهی رنگی نیست، اما سیاهی خودش هزار رنگ دارد.

- بچه که فقط زاییدن نیست. بزایی و زیرش نزایی شرطه.

 

* خیلی خیلی خیلی لذت بردم.

** دلم می‌خواهد در مورد این کتاب خیلی حرف بزنم. خیلی از نکات، مفاهیمی که هنوز هم در جامعه با آن ها درگیریم و در دل خانواده‌ها آن‌ها را به وضوح می‌بینیم در این کتاب به خوبی بیان شده بود. آن هم با تعلیقی مثال زدنی که در سرتاسر کتاب وجود داشت.

 

 

 

۹۹/۰۵/۰۵
مهدیه عباسیان

سلمان امین

نشر چشمه

نظرات  (۴)

سلام علیکم

سپاس فراوان بابت معرفی کتاب.

اسمش را که خواندم، عجیب دلم خواست که کتاب را بخوانم.

پاسخ:
سلام
خواهش میکنم.
ممنونم از شما.
پیشنهاد می‌کنم حتما بخونید...

ان شاء الله در اولین فرصت ...

پاسخ:
امیدوارم که خوش‌تون بیاد...

سلام مجدد

به‌نظرم رسید، نظرم در مورد این کتاب را این‌جا بنویسم بهتر است. البته من معمولاً کتاب را که می‌خوانم، بیشتر یک حس کلی درباره‌ی آن دارم و در تحلیل جزئی محتوا یا فرم اصلاً مهارتی ندارم.

داستان تلخی است با زبان طنز. هم خود ماجراها و هم زبان روایت داستان جذاب هستند، اما از آن‌جا که ظاهر روایت سبکی واقع‌گرایانه دارد، گاه پذیرش طرح و اجرای برخ نقشه‌ها توسط شخیت اصلی با در نظر گرفتن پیشینه‌ی او، قدری دشوار است.

یک نکته‌ی شاید نه‌چندان پررنگ هم این است که در موارد معدودی در گفت‌وگوی بین شخصیت‌های داستان از اصطلاحاتی استفاده می شود که مشخصاً در زمان روی‌دادن آن ماجرا یا گفت‌وگو رایج نبوده است.

پیش‌بینی‌پذیر نبودن و طرح نگاه‌های بعضاً خاص شخصیت اصلی (اگرچه موافق آن نباشیم) از ویژگی‌های جذاب داستان است.

پاسخ:
سلام
چه توصیف کاملی...


خیلی خیلی ممنونم

خواهش می‌کنم. سپاس از شما بابت معرفی کتاب. به‌علاوه، بابت غلط‌های تایپی متعدد در نظر پیشین هم عذرخواهی می‌کنم.

پاسخ:
خواهش می‌کنم‌. نه پیش میاد...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">